lördag 22 januari 2011

Gör det - fastän du känner dig rädd!

Tidigt i mitt liv som frälst fick jag en dröm från Gud, som skulle visa sig få avgörande betydelse för att jag överhuvud taget skulle våga ta steg ut ifrån den återvändsgränd jag kände att jag hamnat i.
Jag vill dela den här, eftersom jag tror att den har något att säga till fler än mig...
...Jag stod på en strand tillsammans med flera andra människor, framför främmande vatten. Vi var tveksamma till om vi skulle våga oss i, och funderade på om det kunde vara farligt djupt, om man kanske skulle sjunka ner i en dybotten, eller om det kunde finnas krokodiler i vattnet. Det var en tryckande ödesmättad atmosfär, full av fruktan, och luften dallrade av spänning.
Till slut fattade jag mod och tog flera språng ut i vattnet. När jag märkte att jag bottnade och inget farligt hände, vände jag mig om och viftade och ropade till dem på stranden: "Jag bottnar! Jag bottnar! Kom i! Kom i!"
I samma stund kom det en person flygande högt ovanför mitt huvud, som hoppande från en trampolin, och landade långt ute på djupt vatten..."Så skulle jag också vilja göra!" tänkte jag, " men det vågar jag inte.."
I nästa sektion av drömmen var jag uppe på stranden igen, och nu fanns det ingen rädsla i luften. Jag började gå ett steg i taget ut i vattnet, och det blev djupare och djupare.  Till slut var jag ute där vattnet nådde mig upp till halsen ...och där ute var den personen som hade kommit hoppande över huvudet på mig. Förvånad och glad tänkte jag: "Men, det gick ju lika bra att gå i! Jag behövde inte hoppa!"
I sista delen av drömmen låg jag helt avslappnad på rygg och flöt fram på en ström...
Instinktivt visste jag att vattnet i drömmen var en bild på liv. Jag som kände mig "torr" och livlös, förstod att detta var Guds sätt att tala om att han skulle hela och upprätta mig i sin takt, utan att tvinga mig att kasta mig ut i något. Det har hjälpt mig enormt på vägen att veta att jag inte behöver göra något utifrån press, eller för att verka häftig inför andra, utan bara ta ett steg i taget i närhet till och lydnad för honom - helt förvissad om att Han har hand om mig och kan föra mig dit han vill. För mig blev detta en bild av en verkligt kärleksfull och omtänksam pappa.
Denna dröm gjorde mig helt trygg och jag visste att jag skulle klara den "resa" som låg framför, även om jag skulle möta många förändringar och utmaningar - för min pappa i himlen hade allt under kontroll. Det var den bästa presentationen av Gud jag kunde få, och det är klart att han visste att jag behövde den...
...och han gör ingen skillnad på oss, utan han är densamme för dig! Känner du igen dig, så våga ta steg med Gud! - fastän du känner dig rädd. Han är att lita på!




" Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."  
Jes 41:10

2 kommentarer: