söndag 20 februari 2011

En telefonkatalog kan vara bra till mycket...

För att visa på hur Gud förser, hur trygga vi kan vara i att han har omsorg om oss, och hur han alltid har genialiska lösningar på våra problem - stora som små, vill jag berätta...
Jag var för en del år sedan i ett läge där jag var i behov av en lägenhet. Jag  bad till Gud och la fram mina önskningar om hur jag ville att den skulle vara och vad den skulle kosta - det står ju i Bibeln att vi får göra så. Efter att jag ringt på en annons som beskrev precis en sådan lägenhet som jag hade önskat, var jag och tittade och gillade den mycket - men för att få hyra måste man ha fast anställ-ning, vilket jag inte hade. Trots det såg jag ändå lägenheten som ett bönesvar, och höll fast vid att den skulle bli min. Varje gång jag passerade gatan där huset låg, tackade jag Gud för den.

Nu fick jag istället hyra en annan lägenhet för ett år, men när slutet på det året närmade sig, var jag igen där att jag måste ha någonstans att bo. Jag hörde mig för och gjorde försök att hitta något men lyckades inte. Då blev jag påmind om "min" lägenhet, plockade fram annonsen som jag sparat, ringde numret som stod där, men fick inget svar. Jag hade inte heller namnet på lägenhetsinnehavaren. Eftersom tiden var knapp innan jag måste flytta, behövde jag en lösning snabbt. Jag satte mig på sängen, fick för mig att ta fram telefonkata-logen, och så bad jag Gud visa mig någon som bodde på den adress där huset låg - låter knäppt, men så gjorde jag...
När jag slog upp katalogen på måfå, följde mina ögon raderna av adresser - och faktiskt - DÄR var en som bodde på exakt den adressen!! Så glatt överraskad jag blev!
Jag ringde numret, en glad tjej svarade och jag förklarade mitt ärende. Hon bodde i lägenheten under den jag var intresserad av, och hon berättade att den var till uthyrning igen. Nästa dag skulle det vara visning. "Oj", tänkte jag, "vilken timing, nu blir den äntligen min!" Hon berättade att hon också ville hyra ut sin lägenhet - hade bara inte blivit färdig att sätta in någon annons - så, "var jag intresserad?" undrade hon. Nja, jag var ju ute efter den ovanför, men bestämde att jag skulle titta in när jag ändå var i huset. Dagen efter var jag där. Det visade sig att för att få den "övre" lägenheten, måste man betala en hel årshyra i förskott - så, där försvann den ifrån mig igen....
Lite missmodig ringde jag på hos tjejen under för att se hennes lägenhet. När jag varit där en stund och vi pratat, insåg jag att den var en mycket bättre lösning för mig - den var delvis nyrenoverad, lite större och ljusare - och hyran var mindre än hälften av den för lägenheten ovanför och exakt den summa jag önskat! Det blev då bestämt att jag skulle bli hennes hyresgäst - hon blev glad och jag blev ännu gladare.
Mest glad blev jag för att se hur man alltid kan lita på Gud - hans omsorg, hans exakta, perfekta planering och hur han alltid leder oss fram till lösningar på de konstigaste vägar och i de mest "omöjliga" situationer...
...han kan t o m ge dig en lägenhet med hjälp av telefonkatalogen :)




"Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse"
Fil 4:6


"Och kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er"
1 Petr 5:7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar