onsdag 9 februari 2011

Var som ett träd!

Vill berätta om en bild Gud gav mig när jag var i början av att lära känna honom...
Jag satt i en bil och åkte genom ett skogsområde. När jag tittade ut genom bilfönstret "såg" jag plötsligt ett stort träd - hur det bara stod där stadigt med rötterna djupt i jorden och fick näring, och sträckte grenarna upp mot himlen och tog emot solljus och regn. Jag fick inom mig att Gud ville att jag skulle vara som det trädet - stå fast rotad i honom (Ordet) och sträcka mig uppåt i lovprisning och ta emot hans kraft. 
Det gav mig en underbar vila - att förstå att det inte hängde på min duktighet eller mina ansträngningar att växa, utan att min uppgift bara var att sträcka mig och ta emot ifrån honom. Han skulle ge växten och se till att jag bar frukt.


En vinterdag några månader senare fick jag uppleva lite av vad bilden visat på...
Jag satt på en parkbänk med ansiktet vänt mot solen, blundade och bara njöt av de värmande strålarna. Plötsligt upplevde jag nästan som en ljusexplosion, och det riktigt jublade inom mig...jag tyckte att jag hörde ord på något som liknade italienska i mitt inre, och de liksom pockade på att komma ut. Jag  förstod inte riktigt vad som hände, men anade...
Vid den tiden hade jag börjat ha regelbundna samtal med två tjejer om det här med tron, och jag visste att de hade talat om att bli uppfylld av den helige Ande. Nästa träff tog jag upp och berättade vad jag hade varit med om, och fick då veta att det var just detta som hänt mig. Jag fick veta att jag skulle börja tala ut de här "italienska" orden, att det kallades tungotal och att det gav kraft till min inre människa.
Visst gjorde jag vissa försök att tala det här nya språket, men jag kände mig bara allmänt dum, fastän jag var för mig själv, och tyckte att jag hittade på alltihop själv. Men till sist bestämde jag mig i alla fall för att ge det en rejäl chans, och började tala...och till min stora förvåning fick jag efter bara en liten stund, en ingivelse att sätta mig ner med papper och penna. Och jag skrev och skrev - en hel A4 sida full - och kunde konstaterade att jag fått ett uppmuntrande budskap till mig själv!! 
Det hela var övernaturligt för jag visste nu att det inte var mitt eget påhitt, utan förstod att det var Gud som givit mig denna uppmuntran genom att jag först talat mitt nya språk och sedan fått betydelsen av det, som jag skrev ner - fantastiskt!
Och allt jag hade gjort var att jag sträckt mig uppåt, som trädet...så fyllde han på!
Detta behöver jag göra varje dag, och det bästa av allt är att denna kraften finns tillgänglig för alla i överflöd och bara väntar på att få fylla på där den finner öppningar...
...så idag kan vi sträcka oss mot Honom - och så bli uppfyllda med den kraft vi behöver för det vi ska göra idag!




"...har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord dag och natt. Han är som ett träd planterat vid vattenbäckar, vilket bär sin frukt i rätt tid och vars blad inte vissnar. Allt han gör lyckas väl." 
Ps 1:2,3


"Ty Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska hjälpa dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom..."
2 Krön 16:9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar